donderdag 18 november 2010

Kaart

Bij de informatiebalie van boekhandel de Rekel

Klant (vriendelijk besnorde man van Euraziatische afkomst): 'Dag meneer, kunt u mij helpen?'
Boekhandelaar: 'ik ga mijn best doen'
Klant: 'Ik zoek een kaart, kunt u mij helpen?'
Boekhandelaar (minzaam) 'Vast wel'
Klant: 'Sorry, mijn Nederlands is niet goed. Ik zoek een verjaardagskaart, maar ook een kaart voor sterkte, begrijpt u?'
Boekhandelaar: 'Twee in een dus eigenlijk?'
Klant: 'Het is voor een man, die man is mijn vriend, hij heeft een heel, heel moeilijk jaar gehad. Ik wil hem zeggen: hopelijk komt nu een beter jaar, begrijpt u?'
Boekhandelaar: 'Ik begrijp het helemaal. Ik denk alleen niet dat we een wenskaart verkopen waarop beide wensen gecombineerd zijn, als u begrijpt wat ik bedoel.'
Klant (opgetogen): 'Precies, beide wensen: gefeliciteerd en ook een beter jaar.'
Boekhandelaar (ongeduldig): Nee, nee, zo'n kaart bestaat niet meneer. Kiest u gewoon een kaart uit die u mooi vindt en schrijf daar dan een toepasselijke tekst op zou ik zeggen. Voor in de winkel vindt u de molens (gaat over tot computerarbeid, klant druipt af)

Enkele minuten later
Klant: 'Ik heb een kaart gevonden (toont kaart met afbeelding van windmolens), kunt u de kaart voor mij schrijven? mijn Nederlands is niet goed.'
Boekhandelaar (ongelovig): U wilt dat ik uw kaart voor u schrijf?'
Klant: 'Sorry, mijn Nederlands is niet goed.
Boekhandelaar (met diepe zucht) : 'Nou, vooruit dan maar. (pakt pen en begint te schrijven) '"Van harte gefeliciteerd en hopelijk brengt het het komend jaar meer goeds". Is dat een beetje wat u wilt zeggen?'
Klant (stralend): 'Ja, ja.
Boekhandelaar: 'U moet wel zelf uw naam eronder zetten hoor'
Klant ondertekent de kaart.
Boekhandelaar: 'Nou meneer Aziz, veel succes ermee'
Klant: Dank u wel. (blijft staan)
Boekhandelaar (zuur): 'wilde anders nog iets vragen?'
Klant: 'Ik weet niet het adres. Kunt u misschien opzoeken?'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten