zaterdag 14 november 2009

Afghanistan

Boekverkoper: 'Dames, kan ik u helpen?'
Dame 1: (riant geschminkte volksvrouw)'Nou, we zoeken een leuk boek voor een jongen die naar Afghanistan gaat'
Dame 2: (idem) 'Heb u daar iets over?'
Boekverkoper: 'Misschien is dit iets? (pakt boek 'Soldaat in Uruzgan' uit de kast)
De vrouwen monsteren de aangeboden titel met de nodige argwaan.
Boekverkoper: 'Dit boek geeft een indringend beeld van de strijd die soldaten in Afghanistan..'
Dame 1: 'Ik weet niet hoor. Is dat leuk voor zo'n jongen om te lezen?'
Boekverkoper: 'De ervaringen van andere soldaten kunnen natuurlijk leerzaam zijn voor..'
Dame 2: 'Heb u ook een afdeling Troe Kraaim? Met boeken van Peter R. de Vries enzo?'
Boekverkoper: 'Jazeker, loopt u even mee?' (met wijds gebaar naar plankje waargebeurde misdaadverhalen) 'Kijkt u eens.'
Dame 2 (pakt boek): 'Kijk Toos, Peter R. de Vries'
Dame 1: 'Zou-ie dat wel leuk vinden? Hij krijg natuurlijk al genoeg ellende te zien.'
Boekverkoper: 'U komt er wel uit verder?'
Dame 1 (boekverkoper negerend): 'Moeten we niet gewoon wat grappigs geven Ria? Een boek met moppen of zo?
Dame 2: 'Kijk, daar leg de Rooie Oortjes scheurkalender'
Dame 1: 'Da's toch geinig, voor boven z'n bed.' (tegen boekverkoper) 'Heeft ie elke dag wat leuks om naar te kijken.'
Boekverkoper: ...
Dame 2: (overhandigt boekverkoper de kalender) 'Wil u die inpakken? 'T is een kadootje.'

2 opmerkingen:

  1. Arendsoog,

    Ik hoop dat al deze verhaaltjes verzonnen zijn. Want anders moet ik me echt zorgen gaan maken omtrent de intelligentie van de gemiddelde boekenlezer.

    BeantwoordenVerwijderen